כלכליסט – פנאי – קו ההתחלה פסטיבל D-ART

>>חזרה<<

קו ההתחלה

פסטיבל Art־D, שייפתח בשבוע הבא בתל אביב, הוא פרי עבודתן של שתי יזמות צעירות שחיברו בין אמנים מתחילים לאמנים ותיקים ומבוססים

מאיה נחום שחל

פסטיבל תרבות חדש בשם Art־D, שכולו בהשראת המילה "התחלה", יתקיים לראשונה ב־8 ביולי, במתחם סאמר שלאגר בקפלן בת"א. יזמו והפיקו אותו טלי לאופר ונטע בן דוד, בתקווה שהפסטיבל יהפוך למסורת ויתמוך באמנים צעירים.

לפני כשלושה חודשים פנו השתיים אל דמויות מובילות בתחומן כמו עמנואל רוזן, יריב הורוביץ, דודו בוסי, ריקי בליך, אסי וליאור דיין, יצחק קלפטר, מיקי רוזנטל ועוד רבים. לאופר ובן דוד שאלו את כל המשתתפים מהי התחלה עבורם. השתיים מספרות כי חלק מהאנשים ביקשו כמה ימים לחשוב, והתעמתו עם רעיון ההתחלה לראשונה בחייהם. את התשובות העבירו ל־35 אמנים פלסטיים צעירים, שלקחו את האמירה ונתנו לה פרשנות משלהם.

התוצאות יוצגו בפסטיבל בתערוכת אמנות. האמנים עצמם לא ידעו של מי האמירה שבחרו, אבל הקהל שיגיע לתערוכה כמובן יידע מי עומד מאחורי כל יצירה. טווח המחירים של היצירות נע בין 500 ל־20 אלף שקל. 

 

צילום: עמית שעל
מימין טלי לאופר ונטע בן דוד צילום: עמית שעל

בין האמנים המתחילים שיקבלו במה יש גם כמה שמוכרים לציבור מתחומים אחרים. את הפסטיבל יפתח חיים צינוביץ' בווידיאו ארט, המשלב מוזיקה שכתב במיוחד לאירוע. גם השחקנית אורנה פיטוסי תציג בבכורה תערוכה מצילומיה, והדוגמנית יעל רייך תעלה עבודת וידיאו ארט שהציגה בפריז. בנוסף לתערוכות יתקיימו מופעי מוזיקה של הרכבים. כמו כן, יוקרנו סרטים של קולנוענים צעירים מכל העולם, שנתבקשו לשלוח סרטים באורך של עד שבע דקות, ועוסקים אף הם בנושא ההתחלה.

מאיפה הרעיון לפסטיבל, יש פורמט דומה בחו"ל?

לאופר: " למיטב ידיעתנו אין דבר כזה בעולם. הרעיון נולד מרצון לתת חשיפה לאמנים מתחילים. עשינו סיעור מוחות והתחלנו לעבוד במרץ".

בן דוד: "חייתי עם אבא מצייר, וזה חיבר אותי לרעיון. הוא מציג בפסטיבל".לאופר: "הרבה אמנים מציגים את עבודותיהם בדרך הבנאלית של תערוכה בגלריה שרצה שבועיים, ואנחנו מנסות לתת להם משהו אחר. חדשנות היא אחד הערכים החשובים לנו, ולכן אנחנו נותנות לאמן אפשרות לצאת מהגבולות ולבנות מיני תערוכה בשילוב אמירה שלא מגבילה אותו ובלי צנזורה. האמנים זרמו איתנו לגמרי. המטרה של הפסטיבל היא לתת ליצירה להיות עד הסוף – בין היתר לא להכניס לקיבעון ולתת לאמנים לעצב את החלל של עצמם בלי מחסומים".

הרווחים לאמנים

לאופר (31) ובן דוד (30) נפגשו לפני תשע שנים בחוג לתקשורת במכללת עמק הירדן. בן דוד בחרה במסלול השיווק ולאופר בקולנוע. החברות נשארה, אך מבחינה מקצועית כל אחת פנתה לדרכה, בן דוד התברגה בתחום האופנה, ושימשה כמנהלת שיווק של קרייזי ליין ו־ML; לאופר פנתה לעיתונות, רדיו ותקשורת שיווקית. את העבודה על הפסטיבל השתיים מחלקות ביניהן: בן דוד אחראית על השיווק והתפעול ולאופר על התוכן והאמנים. את התערוכות, ההופעות והסרטים יוכלו המבקרים לראות תמורת מחיר כניסה של עשרה שקלים בלבד.

מה עלות ההפקה?

"שתינו מאוד טובות בתחומים שלנו אבל מאוד גרועות בחישובים, אז אנחנו זורמות עם הרעיון. אין לנו אפילו תוכנית עסקית, כך שאנחנו עוד לא יודעות כמה זה יעלה לנו, ומאמינות שבסביבות 60 אלף שקל. כל יום נוספות הוצאות כי אנחנו מנסות לשדרג ולעשות הכל מוצלח ככל האפשר, ולדברים האלה יש מחיר. אנחנו לא מרוויחות על האמנים ואם נמכרת יצירה הכסף הולך רק אליהם. גם מההרכבים המוזיקליים לא גבינו כסף. רק יוצרי הסרטים משלמים על ההרשמה באינטרנט. אנחנו מביאות בעצמנו חסויות מכמה חברות מסחריות, שמשתפות פעולה יפה".

תצליחו לכסות את ההוצאות?

"יהיה רווח כלכלי, אבל לא השנה. זוהי רק השנה הראשונה, ואנחנו רוצות לעשות את הפסטיבל למסורת מתוך אמונה שזה מאוד יצליח. אנחנו משקיעות ורוב הסיכויים שלא נרוויח, אבל אולי נתחיל להרוויח בעתיד. המטרה היא להפוך את הפסטיבל למותג שייכנס לתודעה. חשוב לציין שהאירוע יעסוק בכל פעם בנושא אחר, תחת משמעות או מילה אחרת. אנחנו מקוות לגמור באיזון ולא להפסיד".

(http://www.calcalist.co.il/consumer/articles/0,7340,L-3522538,00.html)

לאתר כלכליסט

 

>>חזרה<<